TANGÓ, TANGÓ BUENOS AIRESBEN

A tangó kikerülhetetlen dolog Buenos Airesben. Hozzátartozik a városhoz, és kész. Na de miért is kerülnénk ki, amikor pont miatta jövünk és térünk aztán vissza, újra és újra ide? Messziről utazunk érte. Ez a tánc, a meghódítására tett mindennapos kísérletek, a soha véget nem érő tanulása, a vele járó gyönyörűség, és igen, a vele járó frusztrációk adják a Buenos Airesben eltöltött idő keretét. Sokaknak, nekem is.
Egy kicsit olyan ez, mint a mákony. Minden áldott nap legalább 15-20 tangós hely, azaz milonga kínálja magát. Ember legyen a táncos talpán, aki meg tudja bizonyossággal állapítani, melyik való neki? Milyen összetételű törzsközönség jár oda, öregek, vagy inkább fiatalok, nem túl alacsony, nem túl magas-e neki az ottani színvonal, milyen zenét adnak, hagyományost vagy nuevot, milyen stílusban táncolnak, lesz-e neki való partner vagy csak egész este ücsörögni fog…Rém frusztráló is tud ez lenni…
Ezért aztán nem árt, ha előre tájékozódunk. És még így is ráfázhatunk.

De legyünk pozitívak. A délelőtt vagy kora délután során mindenesetre csoportos órákra vagy magánórára megyek, gyakorolni, tanulni. Erre millió alkalom és helyszín adódik, a legjobb magában San Telmoban, ahol lakom. Egy negyedórányi sétára a panziómtól van a Mariposita nevű intézmény, például. Mariposita azt jelenti: pillangócska. Ez a ház, ez az intézmény, ez a tangó-iskola egy álom. Egy argentín nő, Carolina Bonaventura álma,jópár éve vásárolt egy romos házat, azt totál áttervezte, dizájnolta, csinált belőle egy tangóparadicsomot. Meg butik hotelt. Még a fűszál is tangót lélegzik itt. Buja kertje, patiója már látványnak is pihentető. Mélyen, hátrafele húzódik az egész ház,vagy inkább komplexum, kívűlről nézve ( egyszerű kis kapu és homlokzat) gőzöd se lehet, hogy mi rejtőzik odabent. És hát, persze, ott a legalább 150 nm-nyi parkettás táncterem.
Szeretem Carolina óráit, dinamikusak, apró részletekre figyelősek.
Ide linkelek nektek egy táncot, ez a tangó nagyon vidám és virtuóz változata: a milonga, éppen Carolina táncolja a partnerével, mégpedig egyik szuperkedvenc helyszínemen: a Gricel klubban.

A csoportos óra után, vagy másnap, egy kisebb, bérelt gyakorlóteremben találkozom az én öreg, tíz éve bevált tangótanárommal és barátommal, Sergioval, hogy kettesben tovább gyakoroljunk, egy magánóra keretében.. Imádok vele táncolni. Határozott is, gyöngéd is a vezetése, a kreativitás se hiányzik belőle. Szinte elrepülsz vele. La mujer debe brillar. Hagyja, sőt teret ad annak, hogy a nő csillogjon. Ez ritkaság.
A tangó ősi női-férfi szerepeket képez le. Ebben a táncban ugyanis a férfi diktál. Ő a főnök. Ő kreálja , improvizálja – a zene, a ritmus és a partner ihletésére – a koreográfiát. A pillanat adta ihlet tehát az övé. A nő engedelmesen és értően követi. Ezt tessék megtanulni, szuverén lányok, önállóságra szocializálódott asszonyok! Mert nekem sokszor még mindig nehezen megy ez a feltétel nélküli követés. Amiben azért – valamilyen paradox módon – mégis csak benne van, benne lehet a nő inspiráló ereje és autonómiája. “Follow with autonomy” – ahogy Sergio barátom mondja.

Annyi figyelmet, komoly koncentrációt, hihetetlen érzékenységet követel tőlünk….. A férfi apró, a kívűlálló számára, láthatatlan szignálokat ad a nőnek, a mellével, a karjával, nekünk abban a pillanat-töredékben meg kell értenünk -éreznünk, mit kíván tőlünk, és azonnal reagálnunk. Ja, sose szabad túlreagálnunk. És minden pillanata kiszámíthatatlan előre.
Mi lányok azért teret is kapunk olykor. Ilyenkor mi improvizálunk, díszítünk, szabadon. Kreatívkodhatunk, opciónk és a zene ritmusa szerint. És ezzel járulunk hozzá az együttléthez.

Szokták mondani, a tangó három perc szerelem. Ameddig, mondjuk, egy szám tart. Közben annyira közel tudsz kerülni egy vadidegen emberhez, hogy valami hihetetlen. És majdhogynem tévedhetetlenül megérezni, milyen is ő: az erejét, a bunkó macsósságát, hogy uralkodni akar-e rajtad…Lelepleződik a gyöngédsége, a smucigsága, a nagyvonalúsága, megérzed az okosságát, a szorongásait, az esendőségét vagy a humorát… Bizony, ő is sok mindent megtud rólad…Oda-vissza mennek és összeadódnak kettőtök energiái. Vannak súlyos félreértések is. A tangó nagyon érzéki, azaz szenzuális tánc, de soha nem mehet át szexuális feelingbe vagy viselkedésbe. Ha így van, ilyesmit érzel a partnereden, jobb, ha azonnal otthagyod őt a parketta közepén.

Egyszer olvastam egy jót: a tangó két lelkiállapot keveréke: olyan, mint egy áhítatos imátság, másrészt ott rejtőzik benne az ugrásra kész vadállat ébersége is. Hát…, van benne valami.
Ettől olyan baromi nagy kihívás. Hogy megértitek-e egymást az idegennel? Élmény vagy kínlódás lesz-e az együttlét? Lehet, hogy külön-külön ,mind a ketten jól táncoltok de még sincs nincs köztetek kémia. Egészen úgy, mint az életben.

Na, jó. Hát akkor válasszunk ki egy milongát ( most ez a szó a tangós összejövetelt jelenti) egy milongát a rengetegből, ami egy-egy nap van Buenos Airesben. Ma hétfő, akkor az El Beso az irány. Ez az egyik kedvenc helyem, jók a táncosok, isteni a zene és eddig még nem maradtam hoppon ezen a helyen. Otthon olyan szexisre pörgetem fel magam, amennyire csak tudom,( nagyon igyekszem), smink, szép, kivágott tangós ruhámat éppen Buenos Airesben vettem jó néhány évvel korábban, még egész jó, magassarkút viselek, és belépek. A hostess leültet. Az El Beso egy hagyományos hely, itt a “cabeceo” dívik. Tipikus argentín táncparkett-etikett ez: a férfiak és a nők a terem két szembeni fala mellett foglalnak helyet és amikor felcsendül a zene, akkor a megkezdődik a távolsági szemezés. A fiúk, odaátról, kiszúrnak maguknak egy lányt, keresik a pillantását és ha elkapják, akkor picikét biccentenek. Mire a csaj picikét elmosolyodik. Na, akkor már el lehet indulni egymás felé. De mi van, ha a nőnek nem tetszik a pasi, mondjuk leginkább azért, mert már előzőleg látta botladozni a táncparketten és köszöni, nem kér ebből. Na, mi van? Akkor, az etikett szerint, levegőnek kell nézni azt a biccentést a túloldalról. A szemünk közömbösen továbbsiklik. Rém rafkó dolog ez. Jó, mert nem aláz meg nyilvánosan senkit egy látványos visszautasítás. Rossz, mert az ember öregszik, a szeme romlik, sok helyen elég sötét van a milongákon, aztán a fene se látja, hogy neked biccentettek-e vagy a melletted ülőnek…Elindulsz felé, ő is jön, aztán meg úgy húz el melletted , mint a szél. Ebből már volt kalamajkám…
Ezen a videon láthatjátok, milyen picike és milyen tartózkodó ez a biccentés…


Engem mindig nagyon jól elszórakoztat a cabeceo. Most is. Egy icipicike termetű idősebb úr keresi a pillantásom, nem mondom, elég törpe vagyok én is, de hogy valaki még nálam tíz centivel kisebb legyen…., ezt kihagynám. Inkább táncolok mással egy kört. A picike pasi azonban kitartó. Legközelebb is engem stíröl, na jó, tegyünk egy próbát, ha már ilyen makacs. A nyakamig ér, azt se tudom, hogyan öleljem át, valahol lefele irányban. Na mindegy, összekászálódunk valahogy és kezdjük. Hát…., mint az álom, úgy visz, simán, eltéveszthetetlenül, sőt kreatívan. Suave. Így mondják, ha valaki ilyen suhanósan, vajsimán táncol és vezet, mint ez az aprócska úr.. Úgyhogy csak semmi előítélet! Annyi meglepetés ér, annyiféle élmény, annyiféle energia érint meg, amire válaszolnod kell valahogy! Na, pont ez adja a mákonyt.
Vagy itt van ez a másik férfi, a karja begipszelve. Ezért nem tud átölelni, s így nem tudunk az összesen négy karunkkal egyetlen fiksz keretet adni a testünknek….hogy tud majd ez az ember jelezni nekem? Mi lesz itt??? S hogy mi lett? Egy tango-valcer tandát (tanda= 3-4 szám egyhuzamban) csinálunk végig, csak a mellkasával és.. hogy is mondjam?…, talán a lélegzetével vezet. Euforikus élmény, izgi tapasztalat. Vannak keményebb percek is. Egy angol tangóturista, akinek az egész teste bizonytalanul remeg, a keze is, elmagyarázta, hogy ez nem az idegesség jele nála, hanem valami betegség. Fura és kényelmetlen is az egész, de nagyon becsülöm, hogy így, remegősen is a placcon van. Egy puszival búcsúzunk a tánc végén.

Vagy a férfi, akivel rendesen megkínlódjuk egymást, nem tudni, kinek a hibájából, vagy lehet, hogy csak a kémia teljes hiánya miatt, az istennek se értjük, mit akar a másik. Pedig technikailag nem rossz táncos, különben. Rém irritáló, kínszenvedés mindkettőknek, csupa félreértés, mintha, kényszerből, egy testbe zártak volna két vadidegent.
Mit is mondhatnék még? A tangó megtanít elengedni, fájdalom nélkül elbúcsúzni is. (Ami nekem az életben, nem nagyon megy, sajnos.) Tíz percnyi, hihetetlenül bensőséges, igazi mély együttlét után, az ember, aki társad volt az élményben, a helyedre kísér, elváltok és valószínűleg soha többé nem táncoltok, nem beszéltek egymással. Ez így van rendjén. Végül, egy jó hír az 50+- osoknak. Ebben a világban nem számít olyan erősen az életkor. Legalább is Buenos Airesben. Nő maradsz, asszony vagy, mert ezt a szerepet kell a táncban viselned, kortalanul, közben táncolsz huszonéves sráccal, és kilencven éves aggastyánnal is. És az se feltétlenül számít (na jó, egy kicsit azért igen), ki-milyen jóvágású férfi vagy milyen csinos nő. Elképesztő, fellinis arcokat, öltözékeket, bizarr figurákat, cingár, löttyedt lábszárakat, rogyadozó testeket is látni a placcon. Ott vannak.
Nézzétek csak ezt a férfiút! Mert nem semmi!!!!

A tangóról már könyvtárnyi könyvet írtak. Én most ezt írtam róla nektek.

Advertisements

TANGÓ, TANGÓ BUENOS AIRESBEN” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Kedves Anna, ez egy fantasztikus írás volt. Kiváló. A táncokat külön köszönöm! Öröm volt olvasni minden betűt, nézni minden táncot!

  2. Kedves Anna,
    Hihetetlenul inspiralo volt ez az írásod a tango vilagarol!
    Szinte ott voltam en is:) es most azonnal erezni -szagolni- izlelni akarom 🙂
    Tudnal nekem ajanlani Bp- en olyan helyet ahol teljes kezdoket ilyen hangulatban oktatnak?
    Koszonom !
    Betti

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s