EL CONDOR PASA

A perui internet általános minősége nem kedvez a blogolásnak. Ha a szöveget be is veszi, a képeket többnyire nem. Így erősen el vagyok tolódva, de hát ez van. Inkább felejtsük el a kronológiát.

Most éppen 3800 méter magasan kapkodom a levegőt, na jó, inkább csak nem megy automatikusan és észrevétlenül a légzés: a Titicaca tónál vagyok, Puno városában. Mint rendesen, hostelben lakom, tömegalvás, de legalább ismerkedem más utazókkal. Holnap a tó egyik varázsos szigetére készülök, Taquile a neve ( most már kicsit önállósítottam magam a Peruhop-menettől), ott is alszom majd egy tüneményes családnál, együtt főzünk, eszünk, megmutatják az ő szigetüket. Punoról sokat nem lehet elmondani, nem éppen szép város, Bolivia viszont a szomszédban van, (a tó másik oldala) ezért sok erre az átutazó. Persze a Titicaca miatt is jönnek turisták errefelé. Puno meg csak úgy lötyög ebben a transit státuszban.

Annál izgalmasabb volt az út ide: az IGAZI életet látta az ember, a buszból, és onnan kiszállva is. P1070541Piacokat, copfos indián asszonyokat, elképesztő, hímzett ruházatban és valószínűtlen kalapokban,vastag, kötött harisnyákban, hátukon, batyuban hordozva a kicsiket, ez a viselet gyakoribb, elterjedtebb és jellemzőbb, mint valaha gondoltam volna. A reggelizős szünetben még egy igazi kisvárosi, indián esküvőt is elcsíptünk. P1070549A piacok a legarchaikusabb struktúrát tükrözik ma is: az élelmiszerek, gyümik , stb. árusításán túl, ott ülnek a pasik a szélén fehér kendő a vállukon, arcuk behabozva, vagy a borbély éppen a hajukat vágja, mellettük szorgos nők hajtják a varrógépet…., egy kis nyilvános keresztmetszet az életből. Itt a többség még csak P1070542P1070522nem is spanyolul beszél, hanem kecsuául, az inkák ősi nyelvén. Vettem reggel egy piacon egy cső főtt kukoricát. Isteni volt! Hófehér színű és a szemek háromszor akkorák, mint nálunk.

Na, de ne kukoricázzunk, kezdem előbbről a kalandot: ÁTTÖRTÜK A BLOKÁDOT!

Arequipából indult volna a buszunk a Titicaca irányába, de nem indult. Ott két napja olyan masszív bányásztrájk van, hogy ihaj, és pont Arequipát sikerült körbezárniuk a sztrájkolóknak, blokádolták az összes utat. A közlekedés a régióban azóta áll. És akkor a vagány Peruhopposok azt mondták: próbáljuk meg áttörni a blokádot, ne reggel induljunk, a menetrendünk szerint, hanem éjjel fél háromkor. Hátha a sztrájkolók olyankor alszanak egy kicsit. Na, és ez történt. Szerintem utánunk nem azóta se hagyta el négykerekű járgány Arequipát, vagy jutott be oda. Elég nagy a dráma minden oldalról. P1070362P1070378P1070389Arequipa irtó fontos hely, Peru második legnagyobb városa, de nem is ez a lényeg: ennél élhetőbb, gusztább helyet már régen láttam. Patyolat tiszta, enni lehet az aszfaltról, fehér színű város, klassz történelmi épületekkel, csodás főtérrel, isteni klímával és három darab hatezres, örökké hófedte vulkánnal, amelyek, szó szerint, körülveszik. És jó munkalehetőségekkel. Állítólag fél Peru itt akar élni.

Na ja, de nekem sikerült megismernem a külvárosait is. Nem jószántamból. Ugyanis egy három napos túrára mentem a Colca kanyonba, ami úgy három-négy-öt órányi autóutra esik Arequipától. És amikor, hullafáradtan, jöttünk visszafelé a busszal, egyszer csak kész, stop, elfogyott az út. Már nem voltunk messze a várostól, amikor ez történt. Mindenfelé káosz, hosszú kilométeres sorok, egyes s szabadulóművészek a környező homokdombokon keresztül próbáltak meglógni a járgányukkal, nem nagy sikerrel. P1070558Ez már a sztrájk volt. És sötét lett és egy rettenetes külvárosban találtuk magunkat. Két óra múlva elkezdtünk gyalogolni. Szoros csoportban mentünk, hátizsákjainkkal, nehogy megtámadjon valaki, furcsa és félelmetes helyeken haladtunk át, köveken botladoztunk, port nyeltünk, és ez így ment 5 -7 kilométeren át, míg be nem értünk Arequipába. Közben megtudtam, ezekben a külvárosokban nincs csatorna, nincs infrastruktura, csak nagy szegénység és sok bűnözés. A legtöbb ház befejezetlen.

Az utazás már csak ilyen: minden megtörténik benne, sűrítetten. Mert hogy előtte, három napon át a Colca kanyonban túráztam és ott valószínűtlen szépséggel találkozhatott az ember.P1070443P1070479Bazaltsziklák, többezres magas zöldellő hegyek (az esős évszak nemrég ért véget, azért a sok zöld), a Colca folyó, ami ezt a kanyont kivágta, türkiszkék, mindenfelé vikunyák, lámák, alpacák kondorok. Ahogy azok a három méteres fesztávolságukkal lebegnek, a szakadékok és völgyek fölött… P1070414P1070480Lemászol, mondjuk 3300 méterről kétezerre, a hegyről a völgy mélyébe. Nagyon rohadt nehéz az a mászás! Ez a világ második legmélyebb kanyonja és ennek a mélységnek a közepén egy tropikus oázis fogad. P1070496Csillogó medencével, vad pálmákkal, gyapotbokrokkal, tropikus növényekkel.

Kunyhóban alszol, mert ágy az van, de azon kívül a puszta föld a talpad alatt, és egy szál gyertya képezi a berendezést.

Két ilyen nap után a harmadikon inkább az öszvért választottam, ki voltam purcanva. Mások is voltak ezzel így, egy kisebb karavánt alkottunk. Az öszvérek felhaladtak velünk a völgyből a hegytetőre én meg görcsösen szorongattam a nyerget, mert ez az állat nem csak makacs, hanem kiszámíthatatlan is. Na ebből túrából szakadtunk bele aztán este a nyomasztó külvárosi gyaloglásba.

P1070488El condor pasa…, mint tudjuk. A pisco nevű perui nemzeti kincs, ez a törköly-szerű ital nagyon fogy, a pisco sour nevű változata is, újkeletű ismerősök mindig akadnak, aztán a következő pillanatban elválunk, mindenki cipeli a hátán a szekrényét és a fürdőszobáját, ebben egyformák vagyunk. Most éppen arról dumcsizik itt a hostelben egy csoportnyi kanadai fiatal, hogy átszaladnak Bolíviába, és onnan Argentinába, ha már erre járnak.

Megyek, lefekszem. Holnap korai kelés, irány Taquile.