PRAKTIKUS TIPPEK SZABADON UTAZÓKNAK. AMI AZ ÚTIKÖNYVEKBŐL KIMARADT. SPANYOLORSZÁG II.

Tegyük fel, hogy csak 10-11 napod van Spanyolországra. Vagy talán még ennyi se.Ha mondjuk tengerpartozni mész, akkor tényleg elég egy bő hét. De ha tapasztalni, megérezni, megérinteni szeretnéd az ottani valóságot, nem csak folyton továbbrohanni, az egy más tészta. Szóval, kb. 10 nap. Sehogy se elég egy ekkora országra, mintha ott se lettél volna, nem igaz?

Szűkíteni kell tehát a régiót, ahová készülsz. Leírom, hogy én mit csináltam végig 11 nap alatt. Ráadásul kényelmesen, pedig ezúttal nem csupán egy pici tartományban mozogtam. Nem arról van szó, hogy követni kéne az én útvonalamat. De meríteni biztosan lehet belőle, ha úgy alakul.

Aki kocsit használ, az persze másképpen méri az időt meg a távolságokat, valamint a saját energiáját. Én vonatbérletet vettem, még itthon. Mindig így szoktam, bevált. Egy Interrail nevű bérletet, amellyel öt, hat vagy nyolc, tetszőlegesen és helyben-spontán kiválasztott napon annyit vonatozhattam, amennyi belefért.
Tervezni persze muszáj, mégpedig előre, de eltérni is tudni kell a terveidtől, ha valami erős inspiráció ér. És a legfontosabb: válassz ki egy várost, egy falut, egy tájegységet, ami az utazásod központja lesz,. ahová jó, amolyan ismerős érzés a kalandozások után visszatérni, ahol legalább 3-4 éjszakát eltöltesz, ahol hamar megtalálod a törzskávézó-helyedet és ahol már a második délután köszön neked a fűszeres.. Legyen ez egy szép város, mondjuk, mert szép helyen otthonosan mozogni, klassz dolog. Ez nekem most Madrid és  Salamanca volt.

Menjünk szépen sorba. Elrepültem Madridba. Madrid feltétlenül megér minimum 2-3 napot, de mivel én már többször is jártam ott korábban, most úgy döntöttem, hogy majd visszatérek ide egy-egy kicsapongós estére, vagy vasárnapi lófrálásra most azonban csupán ugródeszkának használom, s a cuccaimmal együtt, egyenesen,Toledoba buszozom, ott fogom eltölteni az első éjszakát.

Ez nem valami bonyolult dolog. A madridi reptér remekül összeköt a városközponttal, nem kell drága taxit használni, a 8- as metro elvisz a Nuevos Ministerios állomásig, ott kell átszállni. Ha tudod, hová igyekszel, ezen az állomáson turkálhatsz több metróvonal között is, amelyek innen Madrid különböző részeibe visznek. (metrotérképet még a reptéren szerezz be!) Félreérthetetlenül egyszerű, 35-40 perc alatt a központban vagy. Talán két euroba jön a reptér-város útvonal.
Ha Toledo, akkor nekem a hatos metrora kellett átszállnom, hogy elérjem vele a Mendez Alvaro állomást. Ott van a Déli Távolsági Buszpályaudvar ( Estacion de Autobuses Sur) Pikkpakk. A metrotérképen minden rajta van. Izgalom egy szál se, a toledoi buszokat nem lehet lekésni, mert fél óránként indulnak és majdnem éjfélig járnak. Mint egy rendes, városi járat. Az utazás egy órát sem tart, roppant kényelmes. Toledoról most nem fogok beszélni, amit kell tudni róla, az minden útikönyvben benne van. Csodás és egzotikus. Együtt lehetsz El Grecoval, elveszhetsz a középkori zsidónegyedben, belekóstolhatsz a muszlim Toledoba is. Kinek-kinek ízlése szerint. Toledo pici, de kell rá minimum egy nap.

 

P1010992

Ősi zsinagóga, alább pedig arab palota

 

 

P1010995

 

Tehát: itt vagyok, ma délután landolt a gépem Madridban, további két óra multán körülvesz a középkor, egy másik városban, és még mindig nincs késő este. A hotelom tuti, remek helyen van, kényelmes is, még itthon foglaltam gondosan ( az első éjszakára nincs improvizálás!) , egyébként akciós, kb. 30 euros áron jutottam hozzá ( ajánlom a booking.com és a hotel.com oldalakat, ahol mindig van akciós foglalás) Ez volt az első fél napom, és. mennyi minden történt! P1010953
Másnap délutánig maradtam Toledoban, majd vissza Madridba, ott megaludtam, és a következő nap reggelén, a cuccomat hátrahagyva a hotelben, kényelmesen elindultam Segovíába. Ez mehet vonattal is, de én ismét a busz mellett döntöttem, spórolni akartam a bérletes napjaimmal, későbbi, hosszabb kiruccanásokra. A buszjegy egyáltalában nem drága, kb. 6-8 euro erre a távolságra.
Már megint semmi komplikáció. 3o (!!!) db. buszjárat megy egy nap Madridból Segovíába. És az utazás hossza megint nem több, mint kb. egy óra.

Talán úgy tűnik, hogy már az elején is ugra-bugrálós ez az utazás. Hát, nem az. Ha Madridot központi kiinduló-, és érkezőhelynek tekinti az ember, ahonnan csillagtúrázik, mondjuk, akkor ezek a komótos, rövid, poggyász nélküli kiruccanások nagyon beleférnek. Különben is, ez a villámgyors jó és sűrű közlekedés csak Madridból kiindulva létezik. Megvan a feelingje, hogy most , ugye, a fővárosban laksz, ott alszol, élvezel belőle egy-egy napszakot, esetleg pár órát, és kirándulgatsz közben.
Szóval, egy órán belül ott vagy megint egy világörökség-helyen. Nem rossz! Bő fél nap elég a város bejárására, a római kori akvadukt megbámulására ( teljesen ép, gigantikus, fantasztikus) a belváros reneszánsz épületei között való lötyögésre. Segovía picike, de lehet 8-9 órát is eltölteni benne, ez esetben már úgy ismered, mint a tenyered.

P1020064P1020117
Most jön az extra tipp: Segovíában ki ne hagyd a COCHINILLO ASADO-t. Ez egy malacsült. Mi olyan különleges egy disznósültön, elképzelni nem tudtam, na de amikor kiderült, hogy egész Segovía halál büszke erre a helyi specialitásra, már kiváncsi lettem. Meg vannak veszve érte. Majdnem mindegyik étterem dédelget egy külön receptet, nagy titokban persze. Azt mondják, az igazi disznósültnek 40 különböző ízből kell összeállnia, különben fabatkát sem ér. Ha már a fabatkánál vagyunk, egy ilyen adagnyi sült két és félszeresébe kerül, mint bármelyik másik kaja, na, de egyszer élünk, ugyebár. A Katedrális tövében ültem le, találomra, lazán rendeltem egy adag cochinillo-t, vártam és bámultam a gyönyörű templomépületet. Hozták. Ezüstözött tál, ami egy ezüstözött búrával van letakarva. Mikor landol az asztalon, a pincér felkapja a búrát, ott a nagy darab hús, valami gyönyörű szaftban és bizisten mondom, tényleg sokféle illat csap meg egyszerre, hogy az negyven vagy hány, azt nem tudom, de sok. Majd jön a ceremónia. A pincér elővesz egy üres tányért és a tompa élével elkezdi FELVÁGNI a disznót neked. Tányérral vág! Elképesztő! Nyilván azt demonstrája ez a szokás, hogy mennyire puha és omlós az a husi. Legalább 6-8 órán át párolhatták, sütötték. Isteni volt, máig a számban érzem azt az ízt, de a receptet nem árulta el. Ezzel a rejtéllyel hagytam el Segovíát és vissza Madridba.

Ezt nézdd meg és malacod lesz!:  www.youtube.com/embed/1P-UK1IXVC0

 

Másnap vasárnap, tehát Rastro-nap Madridban.Ha teheted, azt tanácsolom, madridi tartózkodásodba mindenképpen rakj bele egy vasárnapot. Mert a Rastro-t, azt meg kell nézed. Ez a világ egyik legkiterjedtebb bolhapiaca. Fenntartom, hogy a piac és a fieszta az, ami az utazót legkönnyebben közel hozza az ottani emberekhez. És ez lenne a cél, nem?
Néhány jó tanács a Rastro-hoz. Hagyj rá időt, 1-2 óra nem elég. Élvezd az utcai zenészeket, fenomenálisak. Élvezd az ócskaságokat, kincseket, és legfőképpen az arcokat, figurákat, jobb, mint az Ecseri egy erős szombaton! Állj szóba velük, sokan tudnak angolul is. Én vadul törtem kevéske spanyolomat, hatásos volt.

P1020120

bohókás zenészek a Rastro-n

Kóstolj utcai kajákat, tapasokat a bódék között. Mivel ez egy egész negyedben zajlik, járd be a kisebb mellékutcákat is, kincseket rejtenek. Röviden: ilyenkor a város egy egészen másik, sokszor groteszk arcát mutatja. A legeslegfőbb tanács: rohadtul vigyázz az értékeidre. Jobb, ha semmi sincs nálad, semmi nem lóg rólad. Fényképezőt markold meg és ne ereszd! Szemérmetlenül lopnak.

Kedvencem a Rastro-n ez a két remek figura volt. Két szám között dumáltunk egy kicsit és este már együtt söröztünk egy lepukkant csehóban.

További tipp arra az esetre, ha májusban utaznál: előre érdeklődd meg, mikor tartják Madridban a város védőszentjének, Szent Izidornak a napját. Tuti, hogy május közepére esik. Talán 15-re, éppen. Őrület, mi van ilyenkor Madridban. Az emberek erre az alkalomra tartogatott maskarát viselnek. Többszáz évvel ezelőtti divatban parádéznak, esznek,söröznek, nevelik a gyerekeiket. Roppant természetesen viselkednek ezekben a cuccokban. A nők hosszú, csupafodor ruhában, élénk, kihívó színek, fejük búbján egy rózsával. A pasik és kisfiúk: pepita-kockás zakó és hozzá ugyanolyan anyagból , ellenzős sapka. Retro a köbön. Megmutatok néhány óriási karaktert:andaluzia 2009 május 324

andaluzia 2009 május 318andaluzia 2009 május 333

P1020145

A gyönyörű madridi főtéren

andaluzia 2009 május 316

Kicsike donnák a metroállomáson, Izidor napján

.Az egész városban ingyen előadások, zenekarok, kérj programfüzetet bármelyik turista-irodában, hogy válogathass magadnak, térképet is adnak hozzá. Komédiások, táncosok lepik el a tereket, éjszaka speciális koncert, gyertyafénynél és utcabálok. Engem is táncra kértek, megforgattak különböző pepita-sapkás pasik. Hogy hangzik ez? És hány napja vagyok Spanyolországban? Három és fél. Két hétnek tűnik, máris. Még egy hét van hátra, mindenféle tervekkel és nagy utazásokkal. És éppen ilyenkor kezdődik a bikaviadal-szezon is. Úgyhogy nemsokára folytatom az utamat és s tippjeimet, a következő bejegyzésben.

 

P1020147

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

