HOGYAN VÁLTSUK ÁT A KERÉKBILINCSELÉST KÖZMUNKÁRA? Avagy az igazi kalandért nem kell messzire utazni I. rész

2014. augusztus 25. 13.40.

Suzuki WagonR autómmal leparkolok a Damjanich u. 15. sz. ház előtt. Szerencsém van, örülök is neki, találtam egy helyet. Ebben az utcában, mivel ingyenes a parkolás, ez nagyon nehéz. A közelben van dolgom, kiszállok.

2014 augusztus 25. 14.10h

Visszamegyek, kocsimon bilincs és az ilyenkor szokásos cédulák. Lám, én azt hittem, szabályosan parkolok, orral a járdának, a többi kocsi közé besorolva. Körüljárom a helyet, és tényleg: találok egy táblát: 15 méteren belül várakozni tilos. És én, bizony, kb. hét méterre állok ettől a táblától. A későnyári lombok eléggé eltakarják ugyan a jelet, de azért ott van, a fene megette. Kár, hogy nincs sárgával felfestve a járdaszakasz, akkor biztosan észrevettem volna. De, hát, mit lehet tenni. Vétettem. Hívom a cédulán látható telefonszámot és várok a kibilincselőkre. Azt már tudom, mert a telefonálás során informáltak, hogy ez a bilincs-levétel nekem tizenegyezer ötszáz forintomba fog kerülni.
Jönnek is, idővel. Bilincslevétel előtt meg kell hallgatnom a kötelező tájékoztatást, miszerint: Ha fizetek, a kocsim szabad. De ez nem minden. Közlekedési szabálysértésért, további 10.000 forintot kell még leperkálnom. Ha elfogadom a csekket, és ezzel beismerem a vétkemet, akkor egy hónapon belül. Ha nem ismerem el a szabálysértést, akkor ez a büntetés a duplája lehet, s ha annak is ellenállok, akkor bírósági tárgyalás következik. Négybe mikor vágnak, vagy mikor akasztanak? – kérdezem az embert letargikusan, közben tele bűntudattal, majd mindent elismerek. Azért felhívom a figyelmét arra, hogy a járdaszél nincs felfestve, meg, ugye, a lombok, bólint, jegyzőkönyvek, hosszas adminisztráció, sárga csekk tízezerről a kezemben.
Úgy tudtam, megszűnt a dupla bírságolás – jegyzem meg a búcsú pillanataiban. – Hát, meg is szűnt –, magyarázza az ember-, csak hogy az egyik része a bilincsdíj a másik meg a bírság. Ezt most így hívják –, teszi hozzá. És csippent egyet, szinte cinkosan, a szemével, mint annak idején Kádár János. –Tudjuk, hogy ez nem jó az állampolgároknak –, teszi hozzá empatikusan. Nézem a papírokat: fura mód, mind a bilincsdíjról, mind a szabálysértésről szóló dokumentum ugyanazt a fejlécet viseli: Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóság. Érdekes.
A férfi a végén megjegyzi: – de a szabálysértési bírságot le is dolgozhatja közmunkában, tudja ezt? Csak be kell mennie a kerületi önkormányzathoz, ott elintézik magának. A zuglói önkormányzat nagyon segítőkész, jó a tapasztalatunk. Ha emellett döntene, biztosan fognak magának munkát találni.
Közszolgálatot, rádiós újságíróként, ugyan egész életemben végeztem, de közmunkát még nem. A dupla bírságolást (mert erről van szó, ne cifrázzuk) ezért a vétségért dühítőnek találom. Ezért aztán megtetszik ez a számomra új lehetőség, egészen felvillanyozódom tőle. Igen, irány az én megértő és segítőkész önkormányzatom!
Közben du. fél négy lett.

15.50 Zuglói Önkormányzat, Pétervárad utca. Sorban állás az információs pultnál, vajon melyik épületben-emeleten találom a szabálysértési előadót? Tizenöt perc múlva kezemben egy sorszám. Várok egy jó fél órát.

16.30 Az önkormányzati szabálysértési előadó nem érti, hogyan kerültem hozzájuk. Ők csak abban a szakaszban foglalkoznak szabálysértő állampolgárokkal, amikor azok egy hónap után sem fizetik ki a bírságot. Nem, nem, ők nem kínálnak közmunkát. – Ezt helytelenül mondta magának a bilincselő. Nyilván nem jól tájékozott. – Mit kell tennem akkor? -, kérdezem. – Hát el kell fáradnia Újpestre, a Munkaügyi Központba, ott kéne elkezdenie az eljárást. – Aha.
Még bőven benne vagyok az időben -, bíztat.
Amilyen mázlim van, ez az ember is jóindulatú. Még a Központ címét is kikeresi nekem, felírja egy cetlire.
Már túl késő van, fáradok, ma már nem intézkedünk, így döntöttem. Úgyis még a harminc nap áll rendelkezésemre. Közmunkás akarok lenni! Akár utcasöprögető, akár más! Állampolgári jogon! Mert én szabadon választhatok ez ügyben. Ráléptem az útra és azért is végig megyek rajta!

Eddig az üggyel töltött idő: 3 óra

A következő rész tartalmából: A közmeló elkezdéséhez még sok akadályt kell leküzdeni. Tízezer forintos megváltási ügyem automatikusan a Kormányhivatal elé kerül. Utcaseprő nem lehet akárki, annak meg is kell felelni. Fizetek, hogy ne kelljen fizetni.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

